Account based marketing (ABM) blir hetare och hetare inom B2B-världen när allt fler företag hoppar på tåget. En rapport från Information Technology Services Marketing Association visar att 84 procent av de undersökta företagen sa att ABM levererar högre ROI än andra typer av marknadsföring. Således kan ABM tyckas vara värt att överväga. Men vad är Account based marketing? I denna artikel går vi igenom grunderna i ABM.
Vad är Account based marketing?
Account-based marketing (ABM) är en riktad och träffsäker metod inom B2B-marknadsföring som fokuserar på att nå specifika nyckelkonton. Genom skräddarsydda kampanjer levereras en personlig upplevelse till strategiskt viktiga företag.
Egentligen är inte ABM något nytt inom marknadsföringsvärlden, men har vuxit snabbt på senare tid. En stor anledning är den förbättrade teknologin som idag möjliggör mätning av varje marknadsföringsinsats som görs. En annan anledning är att marknadsföringsmetoder såsom ABM och inbound marketing, som är skräddarsydda och mer personliga än traditionell marknadsföring, blivit allt mer populära i takt med att outbound marketing fungerar sämre.
Att mäta effekten av ABM
Effekten av en framgångsrik Account Based Marketing-strategi handlar i slutändan om exekvering och att lära sig vad som fungerar och inte. Det bästa sättet att förstå detta är att börja mäta effekten av de aktiviteter som ni gör. Börja enkelt:
- Fungerar de digitala kanalerna bra/mindre bra? Isåfall vilka?
- Vilka utgående aktiviteter (exempelvis LinkedIn, telefon & email) fungerar bra/mindre bra?
- Vilka personer måste vi påverka för att hamna hos en beslutsfattare – Lär er!
Som ett resultat kommer Account Based Marketing definitivt att stärka ert fokus mot att prioritera de viktigaste kunderna. Genom vertikalt samarbete kan ni dessutom nyttja kompetenser, men också erbjuda relevant marknadsföring i de flesta kanaler. Ju snabbare ni lär er vad som är en framgångsrik setup för er, desto snabbare kommer ni att se resultat.
Vill du vässa dina kunskaper ytterligare inom ABM? Läs mer om huruvida Account Based marketing är en lönsam strategi för dig här.