Som ni säkert vet är SEO (sökmotoroptimering) processen för att öka synlighet och få trafik till webbsidor genom ”organiska” (gratis) resultat för sökmotorn. Copywriting är processen att skriva engagerande reklammaterial. Det finns inte tid för 30-sekunders pitchen längre. Men hur lyckas man med SEO i copywriting då? Du har en kort tid på dig att få läsaren intresserad, därför är det viktigt att du redan från början skriver bra innehåll som står ut från mängden. Du gör detta genom att skriva bra content som är optimerat för din hemsida och som rankas högt i sökmotorer, som Google tex. Det i sin tur kan behålla dina läsares uppmärksamhet tillräckligt länge för att få dem att se vad du har att erbjuda.
SEO i titel
Det viktigaste är att din titel ger en bra beskrivning av ditt innehåll och att dina sökord finns med. Nyckelorden är en viktig del för att sökmotorer ska veta om en sida innehåller den information som användaren sökte. Därför är det en bra satsning att hålla dina titlar mellan 50–60 tecken för att se till att de visas korrekt på användarens valda anordning.
Tänk på att titeln:
- Innehåller viktigaste nyckelorden
- Är relevant med tanke på innehållet
- Lockar många att klick (clickbait)
- Inte är för kort, men inte heller för lång
- Unik SEO-titel för varje sida
- Fungerar bra ihop med din SEO-beskrivning (meta description)
Sökorden lockar buyer person
Vi har alltid funnit det användbart att upprepa de riktade sökorden i texten, så länge det kan göras på ett sätt som lockar en läsare och förstärker upplevelsen. Om du inte vet vem dina mottagare är kan du verkligen skapa bra innehåll? Genom att ta reda på vilka ord dina besökare använder lär du känna dem bättre. Och om du bygger din text runt dessa ord känner dina besökare igen sig och du skriver utifrån vad du har kommit fram till. Om du vill få kvalitet i rankingen behöver du inte bara anta vem din publik kan vara, du måste veta vem din buyer persona är för att kunna skapa innehåll som betyder något för dem.
Effektiv SEO för storytelling
För att få konsumenter att fastna för innehållet så är det viktigt att berätta en historia. Vi människor dras till berättelser som tillåter oss att använda vår fantasi, karaktärer och situationer som vi kan relatera till. Storytelling engagerar mottagaren eftersom det gör att ditt innehåll läses och delas om det görs på rätt sätt.
Ett exempel är att använda den omvända pyramid stilen för att skriva. Den omvända pyramiden struktureras enligt tre huvuddelar som börjar med:
- Den översta delen som innehåller den viktigaste informationen
- Den mellersta delen som innehåller specifikt innehåll
- Det slutar med kompletterande information
Till exempel, säg att du ska anordna en fest. Den övre delen skulle innehålla festen viktigaste detaljer, till exempel en beskrivning av festen, datumet och platsen. Specifikt innehåll som Dj och tema kommer att ligga i mitten. Den kompletterande informationen om arrangörerna och festens bakgrund hamnar sist.
Sökordsbeskriva visuell information
En bild, video, diagram eller infografik kan verkligen vara värt tusen ord. Människor ser hellre på en helhet som bilden nedan med visuell information. Det innebär att dina medier kan komplettera eller göra ett bättre jobb för att förklara innehållet. Ur ett sökordsperspektiv så kom också ihåg att sökordsbeskriva bilden.