Ett effektivt sätt att arbeta med prospektering i LinkedIn är att använda dess verktyg Sales Navigator. I Sales Navigator finns det ett antal kategorier som kan justeras utefter vad människor eftersöker. Variablerna kan till exempel vara land, titel och år på befintlig position. Sales Navigator fungerar också utmärkt om det är en speciell bransch som är av intresse. Genom att ställa in dessa variabler kan du optimera ett sökfält med de relevanta personerna.
Det är viktigt att hålla sig à jour om vem som jobbar var, så att er kundinformation inte blir daterad och inaktuell. Användandet av LinkedIn:s verktyg Sales Navigator fungerar därför som ett konkurrenskraftigt komplement till att hålla sin lista uppdaterad med relevanta kontaktpersoner på rätt företag.
Hur arbetar du med prospektering på Linkedin?
Användningen av LinkedIn Sales Navigator är avgiftsbelagd, men man kan att testa det gratis i en månad. Under testperioden finns det gott om tid för dig att bekanta dig med verktyget. Det finns också utrymme för att inkorporera den utvunna informationen i sitt CRM-system.
En annan aspekt som är viktig i prospekteringsarbetet är att interagera med likasinnade och att dela relevant information i sitt flöde. Ett bra sätt är publicering av blogginlägg för en målgrupp som är intresserad. Det är viktigt att du skapar relevans för din nätverk. Johan Åberg på Nivide säger att antalet profilbesök, antalet besökare till företagets hemsida och potentiella kunder som gillar, kommenterar och delar de inlägg som publiceras, kommer att öka.
Ännu en strategi som bör implementeras är att skapa kontakt med relevanta personer som kan bli värdefulla att ha i nätverket. Det bör dock vara människor som tydligt har en koppling till verksamheten och är i relevanta branscher.
Ett alternativ till att skicka kalla mail via ett CRM-system eller via Outlook är att använda LinkedIn och dess funktion Inmails. Att skicka bearbetade och värdeskapande Inmails till relevanta personer kan vara en bra strategi för att få svar på sina mail. Att däremot skicka generiska meddelanden i Inmails avslöjas snabbt och ger inte ett professionellt intryck. Det finns intressant statistik att luta sig mot när det gäller användandet av Inmails. Sannolikheten för svar ökar med 500 % om ett ytterligare mail skickas efter att det första inte blivit besvarat. Det är viktigt att skicka ett mail till efter en vecka till de som inte svarat.
För nybörjaren:
- Skaffa ett provkonto
- Gör en segmentering
- Sätt ihop ett slagkraftigt mail
- Maila
- Viktigt att följa upp mailet
Vill du veta mer om hur Concito Consulting arbetar med Linkedin för prospektering? Boka in en kostnadsfri rådgivning!