Kompetensutveckling och motivation är begrepp som ofta cirkulerar på arbetsplatser. Nu när vintern har slagit klorna i Sverige har sängen en tendens att hålla hårt i en om kalla morgnar. Vad är det som får dig att ta steget och kasta av dig täcket och sedan sätta fötterna på det kalla golvet? Och när du öppnar dörren ut i det isande vädret – vad är det då som får dig att inte vända dig om och gå in i värmen igen?
Vad är det som egentligen motiverar dig? Är pengar lika med motivation? I denna artikel skriver jag om kompetensutveckling och varför det borde vara en prioritet på arbetsplatser.
Vi som jobbar inom sälj har länge fått höra att det är pengar som motiverar människor.
Många ledare och chefer tror fortfarande att det är den främsta motiverande faktorn. Det kan gå till den grad att man låter medarbetare gå utan större kamp när man inte längre kan erbjuda högre lön.
Säljare och chefer blir motiverade av provision och högre lön. Punkt.
Idag kan vi med säkerhet säga att så inte är fallet. Studie efter studie har visat att det som motiverar människor är:
- Deras medarbetare.
- Möjligheten att utvecklas.
Vad är kompetensutveckling vs. motivation?
Det kan låta som historien om hönan och ägget.
Kompetensutveckling motiverar, men alla som har suttit omotiverade i skolbänken kan vittna om att vi ibland behöver en hel del motivation för att lära sig någonting nytt. Man motiveras av kompetensutveckling, men behöver incitament för att kompetensutvecklas.
I en studie från 2015 beskriver Farcas och Roxana vikten av att organisationers satsningar på kompetensutveckling inte bara ska ske utifrån eget perspektiv. De menar att det även är viktigt med utbildningar som lägger fokus på motivation och är utvecklande utifrån medarbetarnas perspektiv.
Man motiveras av kompetensutveckling, men behöver motivation för att kompetensutvecklas.
Man behöver med andra ord ta hänsyn till vad medarbetarna faktiskt vill utveckla, både hos sig själva och i sin yrkesroll.
Summa summarum är att vi främst inspireras av utveckling inom de områden som vi redan är intresserade av.
Så, ta de delarna du älskar att jobba med – är det inte dessa ämnen som också är de som är lite roligare att läsa om?
Om du i Omni-appen på morgonen ser att det står någonting om just ditt område, är det inte den artikeln du väljer att läsa?
Om du själv får välja vad du vill utvecklas inom kommer du att bli mer självständig och mer motiverad i ditt arbete!
Kompetensutveckling är en klok investering
Megaföretag som Google kan satsa mycket på kompetensutveckling. Det är dock en lyx som mindre företag inte har råd med. Eller?
Kompetensutveckling är naturligtvis en investering, men en klok investering i dina medarbetare. Jag skulle snarare vilja påstå att om du vill ha motiverade och engagerade medarbetare så har du således inte råd att undvika kompetensutveckling.
Flertalet undersökningar visar på att ju mer motiverade medarbetarna är på arbetsplatsen, desto mer konkurrenskraftigt blir företaget (Boxall 2014, Kaye & Jordan-Evans 2000).
Vi stannar därför längre på arbetsplatser när vi är mer motiverade och när vi känner av en utveckling både i vår yrkesroll och privat.
Dessutom kommer arbetarna trivas bättre, jobba effektivare, och minska sjukskrivningar.
Perfekt!
Så, vad får dig att lämna sängen?
Jag hoppas att alla som läser det här också har ett intresse av sitt jobb.
Visst har man även monotona delar i sin jobbvardag. Tänk då om du kontinuerligt hade fått möjligheten att fördjupa dig i moment som du upplever som intressanta – hade det inte varit roligare att komma till jobbet då? Visst hade det varit lättare att ta sig ur sängen?
Och hade det inte också varit riktigt spännande att se vad arbetsdagen skulle ha att ge?