Till skillnad från e-handelsmarknadsföring som ofta behöver skapa efterfrågan så handlar Inbound Marketing om att locka dina kunder genom handlingsbart innehåll – inte störa dem. Internet har gjort ett stort avtryck i våra liv. Vi använder det varje dag: för att kommunicera med varandra, för att samla information och för att handla. Som ett resultat har det blivit ett viktigt och helt integrerat inslag i vår vardag. Denna förändring i konsumentbeteende påverkar framförallt hur företag ska vända sig till sina kunder och penetrera marknaden. Det är konsumenterna som driver marknaden. Vidare bör företagen därför anpassa sig och förstå vad som kommer att forma ”morgondagens verksamhet”.
Tar vi en titt på hur det såg ut tillbaka i historie var konsumenterna tidigare beroende av företagen för att bli klokare på deras produkter och för att förstå marknaden. Reklamblad, banners eller TV- och tidningsannonser var några av de verktyg som företagen använde, vilket de fortfarande kan göra. Detta är alltså vad vi refererar till som traditionell marknadsföring.
Men förhållandet mellan konsument och företag har förändrat sig drastiskt. Konsumenten har nu makten och dikterar marknadsutvecklingen. Därför gäller det för företag att sticka ut och hitta nya och innovativa sätt att nå konsumenten och därmed locka kunder.
Har man blivit bättre på att skaffa information själv? Det har man. Konsumenten surfar själv på nätet och hittar därför den information hen behöver.
Men förhållandet mellan konsument och företag har förändrat sig drastiskt. Konsumenten har nu makten och dikterar marknadsutvecklingen.
Du kan nu locka kunder på ett mycket mer effektivt sätt – nämligen via inbound marketing. Namnet inbound marketing kommer från att de givna aktiviteterna är permission-based vilket innebär att du kan marknadsföra din verksamhet via sociala medier, bloggar och webbplatser – på ett helt annat sätt. Man kan nämligen locka potentiella kunder och få deras uppmärksamhet samtidigt som man får deras förtroende.
Det är en metod som företag alltmer har börjat ta till sig och det borde du också göra!
Vad är syftet med inbound marketing?
Inbound marketing fokuserar på att skapa kvalitetsinnehåll som effektivt kan locka kunder till ditt företag. Med en tydlig beskrivning av dina potentiella kunder kan du dessutom enkelt skapa skräddarsytt innehåll för deras intressen, vilket de lätt kan hitta själva. Inbound marketing handlar om att hittas av kunden, inte uppsöka dem själv via traditionella (outbound) marknadsföringsaktiviteter.
Vidare kan du genom inbound marketing mäta och utvärdera din besökares intresse. Vad har de klickat på och vilken information har de läst? Hur har de rört sig runt på hemsidan? Du kan helt enkelt spåra deras beteende på dina medier. Därefter kan du med det verktyget filtrera dina besökare så att du kan fokusera på potentiella kunder. Visst är det smart?
Nedan kan du läsa om inbound metoden och hur man kan öva inbound marketing i just ditt företag.
Grundläggande steg inom Inbound marketing
Det finns en klassisk metodologi inom Inbound Marketing som innehåller flera steg för att ta med dina kunder på en så kallad customer journey. Om du lägger ner tid på varje steg och arbetar på rätt sätt inom dessa moment så är oddsen höga att följaktligen kan generera fler leads och förhoppningsvis öka din chanser att nå företagets mål och visioner.
Attract
Ditt företag får inte mycket ut av att locka till sig vilken trafik som helst. Du vill uppnå riktad och relevant trafik som kan konverteras till leads och förhoppningsvis sluta upp som kunder.
För att ta reda på vilka dina mest relevanta kunder är, kan det vara användbart att definiera era Buyer Personas . Genom att göra det kan du bättre precisera och specificera innehållet till kunden och publicera via kanaler som de använder. Buyer Personas är en generaliserad representation av din idealiska kund. Dessa ” personas” kommer hjälpa många i ditt företag – marknadsföring, sälj, såväl som services- med att internalisera beskrivningen av den kund som ni försöker locka er till. Det finns ett antal olika verktyg för att driva relevant trafik och nå dina Buyer Personas.
Att blogga kan vara ett effektivt verktyg om du vill få din Buyer Persona’s uppmärksamhet. För att bli funnen av potentiella kunder är det viktigt att blogga om något som är lärorikt och relevant för dem. Det ska svara på kundernas frågor och hjälpa dem med att lösa eventuella problem de står inför.
Att blogga hjälper dig att konvertera besökare till leads och öka trafiken till din domän. På så sätt kan du nå dina potentiella kunder – helt utan att störa. Detta gör det möjligt att skapa ett gott första intryck, utan att påtvinga en försäljning, genom att visa intresse för besökarnas behov och därigenom vinna deras förtroende.
En kunds köpprocess börjar oftast online med en sökning. Med SEO (Sökmotoroptimering) kan du se till att ditt företag finns med i kundsökningen.
Du kan använda din Buyer Persona för att forma och analysera potentiella sökord. Genom att förstå deras tankegång och behov kan du få din domänrad högt på listan över deras sökresultat. De hittar på så vis själva ditt företag vilket kommer öka flödet av relevant trafik till din domän.
Genom att lära känna dina kunder kan du alltså fortsätta att berika dem med användbar kunskap och behålla deras intresse.
Convert
Nu strömmar trafiken till din domän och besökare visar intresse för ditt företag. Det är ett bra första steg, men det skapar inte kunder i sig självt. Du måste lära känna besökarna för att hitta fram till dina potentiella kunder.
Genom att lära känna dina kunder kan du alltså fortsätta att berika dem med användbar kunskap och behålla deras intresse. Du behöver därför deras kontaktuppgifter. Ja, du har läst rätt och du tänker kanske; varför skulle de vilja ge mig deras kontaktuppgifter? För att de ska få något i gengäld. Du kan också till exempel erbjuda dem något nytt som du vet att de behöver i utbyte mot deras kontaktuppgifter. En e-bok till exempel!
Via ett formulär kan du alltså få information om dina besökare så att de kan konverteras till leads! Det är viktigt att komma ihåg att den rätta tilliten från dina kunder när du ber om deras kontaktuppgifter enbart kan uppnås om den tjänsten återspeglar värdet av innehållet. Du vill inte skrämma bort dina besökare!
Close
Du är nu på helt rätt spår. Det vill säga, du har lockat besökare och konverterat leads, men du behöver fortfarande konvertera dina leads till kunder.
Håll reda på alla detaljer om dina kontakter, företag och kampanjer så att du sedan på ett effektivt sätt kan komma i kontakt med potentiella kunder i precis rätt tid.
Med ett optimalt CRM (Customer Relationship Management) system kan försäljningsprocessen struktureras och förenklas genom att ha rätt information tillgänglig. CRM-system gör det sedan enklare för ditt företag att spåra sina relationer med leads och kunder. Internt kan du samtidigt använda det för att samla, bearbeta, dela och tillämpa kunskap om kunder. Det gör dina relationer mer personliga och låter dig därefter hitta nya kunder bättre. Som ett resultat tilllåter det dig också att upprätthålla och utveckla dina nuvarande kunder.
Delight
Inbound marketing handlar om att locka kunder, genom att skapa uppmärksamhetsväckande innehåll för konsumenter, besökare, leads och befintliga kunder. Därför är det viktigt att ditt företag fortsätter att vårda er kundbas – oavsett var de befinner sig i försäljningsprocessen. Som ett resultat kan alltså nöjdhet dessutom omvandla kunder, besökare och leads till goda ambassadörer för ditt företag.
Skicka därefter frågeformulär till din kundbas för att enkelt identifiera dina kunders önskemål och behov eftersom feedback hjälper dig att förbättra ditt företag.
Håll dig till befintliga kunder och bra relationer. Det är en bra idé att kontinuerligt skicka innehåll som matchar deras utmaningar och intressen (Smart Text). Därutöver kan du hjälpa dem att komma närmare sina mål genom att erbjuda dem nya produkter eller funktioner som kommer att gynna dem. Visa flexibilitet och intresse – kunden uppskattar det.
Avslutningsvis är det alltså dessa enkla marknadsaktiviteter som enkelt kan användas för att i slutändan generera försäljning. Det är här det finns en koppling mellan inbound och outbound marketing – genom att man kan använda sig av informationen man får genom inbound som man sedan använder för att anpassa sina marknads- och försäljningsaktiviteter (outbound). ”
Vill du veta mer om hur Concito Consulting arbetar med inbound marketin? Boka en kostnadsfri rådgivning!