Account Based Marketing (ABM) har, enligt flera företag, visat sig vara en lönsam strategi för att vinna större affärer – och därmed öka sin försäljning. Således är det inte märkligt att ABM har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren. Det finns onekligen mycket att säga om Account Based Marketing, men i denna bloggpost fokuserar vi på fem konkreta frågor. Dessa bör ni ställa er själva innan ni överväger att använda ABM som en del av er sälj- och marknadsstrategi.
Eftersom Account Based Marketing (ABM) är en strategi som i grund och botten handlar om att bearbeta potentiella kunder över en lång tid, med personligt content, underbyggd fakta och tydlig behovsbild är det också ett tillvägagångssätt som kräver mycket tid och resurser från organisationen för att den ska vara lönsam. Glöm skalbara inbound marketing-kampanjer, här handlar det om att ställa in siktet på några få utvalda konton. Om du har gjort jobbet rätt, då kommer arbetet resultera i stora affärer som driver din omsättning och rättfärdigar högre cost-of-sale.
När ni kommit fram till varför ABM kan vara intressant för er – besvara följande 5 frågor för att avgöra huruvida ni ska implementera det i er sälj- & marknadsstrategi:
Vad ska du ha i åtanke när du implementerar Account Based Marketing?
- Kommer ni att kunna välja ut ett antal konton där ni kan förvänta er en hög avkastning? Stödjer er affärsmodell/erbjudande en sådan selektering?
- Har ni ett tillräckligt brett erbjudande som möjliggör bearbetning av konton från många olika infallsvinklar?
- Vad är det ni behöver veta om era potentiella kunder för att kunna driva en optimal säljprocess? Hur samlar ni in de data idag? Hur lång tid tar det?
- Vilka digitala verktyg har ni tillgång till idag, och vad kommer behövas för att driva en framgångsrik ABM-process?
- Vad har ni tillgång till för content idag, och vad kommer ni behöva fram att driva en framgångsrik ABM-process?
Ha i åtanke att ABM är en långsiktig process för att vinna större affärer. Det är därmed viktigt att ha rätt förväntningar. ABM kan vara en given strategi för stora företag men det är också förknippat med hög risk om ert bolag är beroende av mindre affärer med kort säljcykel. I det fall du bestämmer dig för att ABM är rätt strategi för din verksamhet har vi skrivit en guide om hur du bäst implementerar Account based marketing.